Právě dnes večer uvidíme na svých obrazovkách pátý díl nové řady Chcete být milionářem. Budeme mít za sebou přesně polovinu série, ta totiž čítá deset dílů. Při této příležitosti Vám přinášíme článek zamýšlející se nad tím, na co by si měla Nova dát pozor při přípravě té další.
Neustálé opakování
Pokud se můžeme na něco u nové řady Milionáře spolehnout, je to fakt, že místy uslyšíme ty samé věty a uvidíme ty samé kamerové záběry jako o týden dřív. Začíná to hned po znělce: “Sledujete soutěž, ve které můžete vyhrát deset milionů korun. Sledujete soutěž Chcete být milionářem. S Markem Vašutem.” Logo pořadu se rozjede do stran, moderátor opravdu přijde a do své úvodní řeči se železnou pravidelností zakomponuje spojení “Chcete být milionářem? Kdo by nechtěl!” Naprosto stejnou formulaci (dokonce i se stejnou intonací) si pak poslechneme ještě na konci dílu; samozřejmě ale až po obligátním “Dnes zkusili své štěstí” a shrnutí výher. Nesmíme zapomenout ani na rozstřelovou otázku, která je buď tradiční, nebo legendární a “váš úkol zní”…
Více kreativity by se hodilo i režisérovi. I když v malém televizním studiu je těžké vymyslet, jak by se kamery měly pohybovat, určitě by nebylo těžké pro jisté situace vymyslet aspoň dva nebo tři typy “náletů” a neopakovat pořád ten samý. Takových případů je více, nejkřiklavější je ale asi ten, když se do horkého křesla dostane další soutěžící: kamera na jeřábu odstartuje zpoza publika, pak se přiblíží, zase oddálí na druhou stranu studia a nakonec zastaví.
Také se až příliš často používá záběr na obrazovku u stropu studia – na začátku pořadu a vždy když si soutěžící zvolí nápovědu publika nebo přítele na telefonu.
Hudba
Z německé verze jsme převzali nejen logo, studio a pravidla, ale i chyby v hudebním podkladu. Tou, které si všimli asi všichni, kteří mají nasledované staré díly s Vladimírem Čechem, je záměna hudby pro začátek nové otázky (od sedmé výše; má zaznít po oznámení správné odpovědi) a hudby pro začátek celé hry. Jsou si velmi podobné, ale ne úplně stejné. Hudba značící položení další otázky se navíc postupem času mění – stejně jako samotný podklad skáče o půltón výš při každé otázce a tím podvědomě vytváří napětí. Poslechněte si rozdíl: první hudba má zaznít při začátku hry a po zodpovězení páté a desáté otázky (tj. záchytných bodů), druhá po zodpovězení šesté otázky a třetí po zodpovězení sedmé otázky. (Soubory jsou dlouhé asi dvě minuty, ale důležité jsou vždy jen první tři vteřiny.)
Pro ty, kteří soundtrack znají podrobně, ještě dochází k paradoxním situacím, kdy moderátora na začátku dílu vítá hudba určená pro příchod soutěžícího do horkého křesla, a soutěžícího, který vyhraje rozstřel, zase hudba příchodu moderátora do studia. Jindy zase nehraje vůbec nic, konkrétně např. při rozhovoru M. Vašuta se soutěžícím před začátkem hry.
Potíže jsou i s úrovní hlasitosti podkladu otázek. Možná, že znervózní soutěžícího ve studiu, ale my u obrazovek téměř nic neslyšíme.
Čemu by zesílení hudby pomohlo? Slovy fanouška v komentáři pod naším videem, ve kterém jsme do standardního dílu Milionáře přidali zmodernizovaný soundtrack:
S tou přidanou hudou je to perfektní, také spojitější a hlavně je tam celou dobu to napětí, které mě na Milionáři vždy tak bavilo. Škoda, že to tam již není v základu.
Pavel Mráček
Další
Otázkou vkusu je, jak moc by mělo být studio v různých částech hry osvětleno. Podle mého názoru by v produkci nic nezkazili, kdyby zejména v pozdější fázi nesvítilo světel tolik, přičemž většina světových produkcí se shoduje na tom, že od jedenácté otázky výše ve studiu panuje úplná tma.
Už mnohokrát zde bylo zmíněno, jak moc se nová česká řada podobá německému Wer wird Millionär. Má tam svůj původ i onen voiceover na začátku (“Sledujete soutěž, ve které můžete vyhrát…”), který však v Chcete být milionářem působí poněkud nepatřičně. Proč musí tyto informace sdělovat jakýsi dabér, když by to mohl říct Marek Vašut sám? V německé verzi hlas totiž uvádí i soutěžící z rozstřelu – Němci, kteří se chtějí soutěže zúčastnit, na sebe musejí “udat” nějakou zajímavost, jež divákům spolu s jejich jménem čte právě úvodní komentátor. To jsme mimochodem od Němců také okopírovali, ale informace čte Marek Vašut a spíše než pikantnosti o soutěžících jsou to jejich koníčky.

Mnozí jsme před odvysíláním prvního dílu čekali, že podle německého vzoru bude mít český Milionář i znělku. Naznačovala tomu upoutávka, vybízející diváky TV Nova k přihlášení do pořadu, na jejímž konci se objevila animace velmi podobná německé znělce. Nakonec Nova převzala mezinárodní grafiku (tj. tu, již standardně dodává Sony spolu s právy na výrobu pořadu), která uváděla i pořad Milionář na Primě, a spolu s ní i zmodernizovanou hudbu, kterou složil v roce 2007 jiný skladatel než původní sadu hudebních podkladů.
Ve zbytku Milionáře se však objevuje hudba původní z roku 1998 (stejná, jakou Nova využívala mezi lety 2000 a 2005). Znělka se tak ke zbytku soutěže moc nehodí. Osobně se mi po stránce hudební ani obrazové nikdy nelíbila (i když Nova mezinárodní verzi trochu upravila – k lepšímu), takže bych uvítal jednak návrat k původní hudbě a jednak kdyby Nova vytvořila vlastní grafiku. V roce 2000 existovala mezinárodní znělka také a Nova si udělala svoji – proč by to nemohla udělat i teď?
Na závěr zmiňme ještě jednu téměř bezvýznamnou drobnost – nová řada Milionáře má tři loga. Jedno se používalo v prvních upoutávkách a tiskových materiálech, druhé je dekorací ve studiu a třetí se objevuje ve znělce. Pro příště by se Nova mohla rozmyslet předem.

Zdá se, že nová řada překonala počáteční problémy (o tom si budete moci přečíst za pět týdnů, až soutěž skončí), pár věci by to ale opravdu chtělo dotáhnout. Jaký je váš názor? Užíváte si pořad, tak jak je, nebo vám něco chybí? Napište nám do komentářů.
Ahoj,
je tu ještě další věc, která mi hrozně vadí, a to je ozvučení pomoci od publika.
Když Marek Vašut zadává otázku má znít jedna hudba a když se ZAČNE HLASOVAT má začít znít hudba druhá, která na začátku oznamuje hlasování hlasitějším úderem do bubnu.
Aktuálně je tam při hlasování slyšet akorát rámus pokládání hlasovacích zařízení a všeho okolo a to prostě „není vončo“.
Alespoň tenhle detail by mohli vylepšit, když už ne nic jiného.
— nejento
snažím se zjistit, jak se dá do soutěže přihlásit.
V minulém “realněcsocialistickém” provedení bylo neustále zobrazováno telefonní číslo.
Co tedy dnes??? Jak se přihlásit ???
Ing. Anna Srovnalová
Ještě jsem si všiml jedné věci. Znělka, při které se označuje odpověď, je od jedenácté otázky a dále stejná jako u otázky desáté. Mimochodem stejná situace se děla u původní slovenské verze této soutěže. Hraje-li se označovací znělka ve stupnici e-dur, musí se hrát jen v desáté a patnácté otázce. Zajímavý je výherní znělka 320000 korun při riskantní variantě.